De huisstijl van een merk of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie die jij als merk of bedrijf wilt overbrengen. De visuele uitingen van je bedrijf, de identiteit, moeten dus meteen een goede indruk geven. De huisstijl wordt uitgedrukt door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik, hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creëer je een bepaald beeld rondom het bedrijf.

Door je bedrijf duidelijk naar voren te brengen en deze herkenbaar te houden krijgt men duidelijk een beeld bij het bedrijf en zullen ze op het moment dat ze je meerdere malen tegenkomen steeds sneller gaan herkennen!

Een logo en een huisstijl moet het volgende vertellen:

  1. Wat doet het bedrijf
  2. Wie is doelgroep
    Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65+, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld…?
  3. Wat zijn de kernwaarden
    Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling…
  4. Wat is het onderscheidend vermogen (de USP’s)
    Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?

VIJF voordelen van een herkenbaar en opvallend huisstijl-ontwerp

  1. Een duidelijke huisstijl geeft richting aan je bedrijf.
    Je laat duidelijk zien wie je bent en waar je voor staat. Zo weet men met wie ze in zee gaan en hoe je in de “wedstrijd” zit, ook voor collega’s is het heel handig om te zien hoe zij zich kunnen profileren naar de buitenwereld.
  2. Een duidelijke huisstijl maakt je bedrijf herkenbaar.
    Wanneer alles met elkaar overeenkomt zal men sneller jouw bedrijf herkennen en ben je dus veel sneller zichtbaar. “herkenningspunten” zijn dus zeer belangrijk om naar de buitenwereld toe te treden, hierdoor zal men het sneller over je hebben.
  3. Met een herkenbare huisstijl die overal terugkomt bouw je vertrouwen op
    (Potentiële) klanten kijken vaak naar “betrouwbaarheid” wanneer jouw huisstijl en jouw bedrijf dit uitstraalt zal men zich prettig voelen en graag met jou zaken willen doen. Dus zorg ervoor dat je beeld en visie van je bedrijf duidelijk naar voren komen ook binnen je huisstijl.
  4. Een herkenbare huisstijl creëert verwachtingen
    Een boodschap overbrengen kost hierdoor minder moeite en mensen zullen zoals hierboven genoemd zich prettiger voelen bij jouw bedrijf. Mensen gaan er vanuit dat ze op jouw bedrijf kunnen bouwen en bij jou terecht kunnen voor datgene wat zij nodig hebben.
  5. Uitingen van je bedrijf versterken elkaar!
    Een huisstijl maakt een merk van je bedrijf! Jouw onderneming komt hiermee duidelijk in de aandacht en de huisstijl zal zich dan ook vele malen terugbetalen, mensen gaan je herkennen en daarmee kom je duidelijk in de “picture”.